2022 oppsummert

Igjen har vi et år bak oss. Jeg vil bare oppsummere året mitt om dataspill og sånn. Jeg gjorde dette ikke før, men jeg synes det er en god mulighet for å reflektere om mitt spilleår 2022.

Dataspill oversikt

Jeg spilte i 2022 gjennom 26 dataspill og åtte utvidelser. Original kjørte åtte av disse spillene på Linux. De andre kjørte på Proton eller GE-Proton. En forklaring om hva er Proton finnes her.
Vanligvis spiller jeg ikke gjennom dataspill som jeg ikke strømmer. Derfor finnes lista med spillene på min twitch-nettside.
Blant annet disse spillene var nyinnspilling av Resident Evil 3 som var stort sett en kjempe bra opplevelse. Bortsett fra Nemesis greier på torget.
Jeg var litt stolt på meg at jeg endelig spilte The Evil Within 1 og 2 pluss alle DLCer. Jeg minnet at spillene var veldig grusom i hvert fall mer enn Resident Evil spill. Men det gikk bra og så vidt jeg husker skrekk jeg ikke så ofte.
Noe helt annet var Trash Horror Collection. Det er en samling av flere korte grøssende dataspill. Det viste seg at Trash var akkurat å ta på ordrett. Spillene var mer morsom enn skremmende men ikke verst. Trash på en god måte.
Begge spill spilte jeg med Proton eller GE-Proton og jeg hadde ikke noen problemer.
Når det gjelder spill som kjører original på Linux var det fint å avslutte endelig Kona som hadde jeg for årevis i køen. Det var en grøsser som hadde en skuffende enden. Men ellers overbeviste med god stemning. Når det gjelder stemning kan jeg anbefale Lamentum som ses fra oven med en herlig piksel grafikk. Det var spennende å utforske villaen og områder.

Jeg hadde to spill som lagte problemer. Martha is Dead var umulig å spille. I dette spillet er det nødvendig å lage bilder. Problemet er at hver gang jeg brukte fotoapparatet hadde jeg etterpå bare 5-20 bilder per sekund. Jeg prøvde forskjellige versjoner av Proton og GE-Proton, men det hjalp ikke.
Etter forum på Steam har folk på Windows delvis det samme problemet.

SCP:Secret Files var det andre spillet som lagte trøbbel. Spillet tilbyr fem historier og bortsett fra den siste fantes det ikke noe å klage om. Den siste delen kjørte bare av og til. Jeg prøvde ut igjen forskjellige versjoner av Proton og GE-Proton. Jeg fant verken en løsning eller et mønster hvorfor SCP fungerte en gang og en gang ikke.Tilslutt strømte jeg spillet når det fungerte.

Ellers var jeg ganske tilfreds. Det kunne være mer spill som slipper ut til Linux på den andre siden fungere Proton ganske bra. Av og til jobber spill bedre på Linux / Proton enn på Windows.

STEAM – revy 2022

Et bilde som sir mer enn tusen ord.

Det som er litt tull er at jeg spilte 158 spill. Riktignok er at jeg har startet 158, men de fleste prøvde jeg bare ut om de kjører.

Nettside og Twitch

Begge nettside og twitch er en mulighet for å praktisere norsk. Egentlig var planen min å skrive hver måneden en innlegg. Det klarte jeg ikke på grunn av forskjellige grunner som jeg vil ikke nevne.
Jeg er fremdeles motivert men først må jeg fikse andre saker.
Når det gjelder Twitch gikk jeg gjennom diverse tidsplaner. Akkurat nå har jeg funnet en plan som fungerer for meg.
Jeg strømmer på tirsdag, torsdag og fra fredag til søndag. Det passer bedre siden jeg har andre hobbyer som krever tid også.
Når det gjelder folk som ser på er det helt enkelt, ikke noen ser på. Men jeg klager ikke om det. Meningen var alltid å praktisere norsk muntlig så godt som mulig. Derfor forventer jeg ikke å ha noen tilskuer.

Det var det egentlig. Jeg gleder meg på ting som kjer i 2023. Blir dette året det store gjennombruddet av Linux som spilleplattform? Vi får se.

Hilsen
Dodger

P.S. Alle Spillene som ble nevnt finnes på Steam.

Kuppelvokter

Dome Keeper er et roguelike som ble laget med grafikkmotoren Godot. Spillet har en typisk piksel grafikk som passer utmerket til spillet. Musikken og bakgrunnslyd er bra også. Hovedoppgaven er å bore etter ressurser for å utbygge kuppelen og for å oppgradere spillfiguren. I tillegg finnes det andre bruksting.
Spillet har to modi som hetter relikviejakt og prestisje.

Det er mulig å forandre kartstørrelse og i tillegg tilbyr spillet andre modifikasjoner også.

Det finnes tre ressurser. Et firkant, en sirkel og et trekant. Disse trenger vi for å oppgradere kuppelen og vårt personlige utstyr.
Oppgraderinger til kuppelen tjener for å forsvare oss mot forskjellige fiender. Du må kommer i kuppel å forsvare deg. Det går ikke automatisk.
De personlige oppgraderingene trenger vi for å bore raskere og bevege oss raskere.

Det er bare en liten oversikt på utvidelser som kan oppgraderes. Når du har funnet et annet bruksting (den ser ut som et stor firkant) kan du oppgradere den også. Her vil jeg ikke røpe for mye om disse. Siden det er en del som er spennende å finne ut hva slags tilføyelser det finnes. Bare en henvisning. Jeg elsker heisen.

Nå ser en omgang sånn ut at jeg bruker alltid de første tre firkanter for å kjøpe radaren. Med radaren får jeg vite når den neste bølgen av fiender kommer. Det betyr at jeg må kalkulere hvorlenge jeg kan lette etter ressurser før jeg komme meg tilbake for å forsvare hovedkvarteret mitt.
Etterpå oppgradere jeg laseren til kuppelen eller jeg forbedre utstyret mitt. Det kommer på hvilke ressurser finnes.

Stor sett hører seg det kanskje ikke så spennende ut men det er tvertimot. Lærekurven er bratt. Det tar kanskje to eller tre omganger og for å få en god forståelse om spillets mekanikker. Jeg har nå spilt 17 timer og jeg har fremdeles ikke nok.
Spillet ble sist oppgradert og nå finnes det ikke bare den vanlige vokteren. Nei nå har vi fått en annen fyr og han hetter The Assessor.

Informasjonkasse:
Navne: Dome Keeper
Utvikler: Bippinbits
Utgitt: 27.09.2022
Sjanger: indie, action, roguelike

Dodger

Hvordan unngår 2K-starteren?

Det var på 3 september at 2K lanserte sin livskvalitet oppgradering till BioShock Remastered, BioShock2 Remastered og BioShock Invinite. Det viste seg at oppgradering ikke hadde noe å gjøre med forbedring. Hovedsaklig fikk spillene 2Ks launcheren.
Nå er det mulig å knute sammen kontoen og det viktigste å kjøpe ting direkte fra 2K.
Det fantes ikke en forbedring till spillene. Bare en annen plagsom spillstarter.
Spillerne var ikke særlig fornøyd og det var mange bråk på steam. Men som vanlig brur seg bedriften ikke om dette.

Unngå starteren

Ved siden at en annen program-starter ikke trenges på steam, ødela den å spille spillene på Linux.
Jeg har funnet en mulighet på Linux som gjør det mulig å spille disse spillene igjen uten den leie starteren fra 2K. For å klare dette trenger vi litt innsats av terminalen, men det er ikke en svært vanskelig greie.

Først må du finne plassen hvor spillet befinner seg. Det går ganske enkelt, velg ut egenskaper som du kan se på bildet.

Nå trykker du på «bla gjennom» og det åpner seg et nyt vindu. Der finnes mapper og filer fra spillet.

Siden vi vet nå veien till programmet åpne vi terminalen for å fikse saken med den plagsomme starteren.
Først bruker vi cd for å komme oss till stedet. Du må selvsagt tilpasse pålegget.
I mitt tilfelle ser det sånn ut:

cd /home/dodger/m2power/steamgames2/steamapps/common/BioShock\ Remastered/
ls -la
cd 2KLauncher
ls -la
rm LauncherPatcher.exe 

ln -s /home/dodger/m2power/steamgames2/steamapps/common/BioShock\ Remastered/Build/Final/BioshockHD.exe LauncherPatcher.exe

Kort forklart

  • ls -la bruker jeg for å se meg om. Vi får å se forskjellige mapper. Viktig for oss er den 2Klauncher mappen.
  • cd 2KLauncher hermed bytter vi til denne mappen.
  • rm LauncherPatcher.exe nå fjerner vi dette programmet.
  • ln -s.. Jeg oppretter en lenke som hetter LauncherPatcher.exe og lenken viser till BioshockHD.exe.
    Her må du være nøye. BioshockHD.exe finnes i mappen /Build/Final fra spilles hovedliste.

Det var alt. Egentlig ikke en stor greie. Det er trist at det er nødvendig å gjøre sånn ting for å unngå bedriftens vilkårlighet.
Det fungerer med Bioshock2 Remastered også. Dessverre har starteren ødelagt Linux versjonen av Bioshock Infinite. Spillet løper ikke akkurat nå. Jeg tror at det er mulig å spille den på Proton men det er trist siden det finnes en utgave til Linux.

Dodger

Unity vindumodus

Det finnes flere og gode spill som er lagt med Unity. Dessverre glemmer utviklere ofte funksjonen for å spille på et vindu. Er det vanskelig å slå det på?
Det finnes i hvert fall et enkelt måte for å få de fleste spillene å fungere på et vindu.

Du må bare lime inn en linje og dermed fungerer det med de meste spillene. Men det finnes unntak også.
Fra Steam bibliotek velger du egenskaper og som du kan se på det andre bildet limer du inn denne linjen og det er alt.

Velg egenskaper
X Her limer du inn linjen din X

Her tvinger jeg spillet å starte i et 1440p vindu. Hvis du trenger andre oppløsninger må du tilpasse -screen-width og -screen-height.

For å spille på 1440p:
-screen-fullscreen 0 -screen-width 2560 -screen-height 1440

For å spille på1080p:
-screen-fullscreen 0 -screen-width 1920 -screen-height 1080

Det er alt.

Dodger

Ti år senere New Vegas

For mer enn 10 år siden hadde jeg avsluttet med Fallout: New Vegas og sine fire utvidelser. Jeg syntes det var på tid å spille engang til gjennom dette spillet. Jeg kan røpe at jeg fremdeles liker New Vegas og sine utvidelser. Jeg har sett på Steam at jeg skrev anmeldelse etter cirka 114 timer. Hvor mange blir det denne gangen?

New Vegas kort forklart

Fallout: New Vegas er den fjerte iterasjonen fra Fallout universet men ble ikke tellet som fjerte del. Den kommer senere. Historien forsetter 4 år etter Fallout 3 og området er begrenset på en ørken som heter Mojave .
New Vegas blir spilt fra førstepersonperspektivet. Det er mulig å få flere kompiser som følger med men det er bare mulig å ta med maksimal to.

Veronica og hunden min er med på tur

Siden det er et rollespil er det mulig å øke forskjellige kunnskaper. Disse kunnskapene (f.eks. helbredelse) gir deg ikke bare en forbedring når det gjelder å helbrede deg. Nei det kan gi deg annerledes muligheter når du snakker med personer. Det betyr at du få en kunnskapbaserte svarmulighet. Fordelen med den er at du får erfaring poenger. I tillegg får du mer informasjoner og henvisninger som kan hjelpe deg å komme videre. Det er også mulig at du slippe ut farlige situasjoner uten kamp.

New Vegas har flere fraksjoner og dine handlinger påvirke hvordan de forholder seg mot deg.

Litt om utstyr

Siden 2017 byttet jeg komplett fra operativsystem Windows til Linux. Derfor spilte jeg New Vegas på Linux. Jeg bruker en distribusjon som heter Manjaro. Min PC utstyr finnes her Utstyret. Jeg bruker Proton-6.19-GE-2 for å spille gjennom hovedspill og de fire utvidelsene.

En litt annen fremgangsmåte

Denne omgangen er flere ding annerledes enn for 10 år siden. Jeg spilte en kvinne og ikke som vanlig en mann. Jeg stolte mer på kunnskaper som har ikke noe å gjøre med kamp (f.eks. snakk eller handle). Selvfølgelig gikk det ikke uten kamp. Derfor satte jeg først på kunnskap om vanlig pistoler og gevær.

Fremdeles fantastisk

Det var herlig å komme seg tilbake i denne verdenen. Spillet er mer enn 10 år gammel og det er åpenbar å se. Men jeg synes at grafikken ser ennå bra eller til og med fantastisk ut. Det samme gjelder musikken. Radiostasjoner spiller gode sanger mens bakgrunn musikk og lyd er den egentlige stjernen. Den passer nesten alltid og skaffer en herlig atmosfære. Fra spennende, uhyggelig til skremmende og morsom. Her får du alt.

Sånn rekkte jeg slutten av hovedspillet etter cirka 57 timer. Jeg var veldig fornøyd fordi denne gangen klarte jeg å få en annen ende enn før. Det var litt rart at denne enden ble bare rakt fra mindre spiller.

Akkurat nå viser Steam at jeg har spilt 226 timer. Det betyr 226 timer minus 114 og 57 timer er 55 timer. Disse 55 timer brukte jeg blant annet for å oppleve de fire utvidelser igjen. DLCen Dead Money skiller seg ut fra de tre andre mer vil jeg ikke røpe. Men jeg kan anbefale alle. Ved siden av nye historier bringer de med seg nye områder, utstyr, nye venner og fiender.
I tillegg gikk jeg litt på tur etter jeg hadde avsluttet disse. Det fantes fremdeles ukjent steder og nye oppdrag. Jeg lurer på om jeg kommer tilbake til New Vegas. Fremtida skal vise.

Dodger

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.